Saturday 11 May 2013

Bahaya Buah Buahan

Assalamualaikum...

Tengok tajuk ni, mesti ramai terpikir..ada ke bahaya buah..secara umum buah buahan memberikan banyak manfaat kepada kita..seperti dalam piramid makanan..dicadangkan untuk lebihkan pengambilan buah buahan dan juga sayur sayuran..
Namun...buah buahan sekarang 'luaran nampak cantik'..betul..tanpa disangkal lagi..pergilah ke pasaraya pasaraya dan anda tengok sendiri..
Minggu lepas, saya dan suami ke salah satu pasaraya yang biasa kami kunjungi..macam biasa, pergi ke bahagian buah buahan untuk memillih buah mangga..alangkah terkejut nya, kami menemui kabait bersama buah mangga yang masih tidak di susun di raknya (masih didalam bakul)..so terus tak jadi beli..
Semua tau kan kabait (belerang) biasanya orang buat meriam je..tak kira la meriam buluh ke..
So apa akan jadi kalau kita makan buah buahan yang diperam dengan kabait?..


Mohamed idris menunjukkan buah-buahan tempatan yang selalu diperam oleh petani dengan menggunakan kalsium karbida di George Town semalam.

Larang petani guna kalsium karbida

GEORGE TOWN – Amalan memeram buah-buahan menggunakan kalsium karbida di kalangan petani di negara ini didakwa mampu menghilangkan daya ingatan pengguna termasuk kecacatan bayi ketika lahir.
Hasil kajian Persatuan Pengguna Pulau Pinang (CAP) itu mendapati bahan kimia tersebut kini digunakan secara meluas oleh petani yang mengusahakan tanaman pisang, betik, nenas, cempedak, mangga dan ciku supaya cepat ranum sebenarnya merbahaya.
Difahamkan, secara umumnya penggunaan kalsium karbida adalah untuk kerja-kerja kimpalan, memateri keluli besi dan berfungsi menyalakan api pelita.
Presiden CAP, S.M Mohamed Idris berkata, pemakanan buah yang diperam dengan bahan kimia arsenik dan fosforus itu bukan sahaja beracun kepada pengguna malah boleh memudaratkan kepada mereka yang mengendalikannya.
Antara kesannya kepada saraf dalam jangka masa pendek adalah sakit kepala, pening, mengantuk dan kejang otot manakala jangka panjangnya pula ialah hilang daya ingatan.
“CAP terperanjat berikutan Kementerian Pertanian dan Industri Asas Tani serta Kementerian Kesihatan Malaysia masih belum membendung bahaya ini sungguhpun telah dibangkitkan sejak 36 tahun lalu,” katanya kepada pemberita di sini semalam.



So, sekarang mari la kita tanam pokok buah buahan...

Nak beli tanah...nak buat dusun sendiri la...


Opps...shaklee kan ada..makan shaklee je lah..sihat ceria sepanjang masa...



"Prevention is better than Cure"




credit to mforum







~ Salam Sihat~



No comments:

Post a Comment