Saturday 18 May 2013

Atasi Sembelit Ketika Hamil & Dalam Pantang

As salam pembaca setia...



Sembelit??

aaaahhhhhh...seksa sangat sangat..terutamanya ketika hamil dan berpantang...
bak kata pepatah "diluah mati mak, ditelan mati bapak"...hahaha..sembelit pun ada pepatah..kelas kau jah!!..
Tapi itu lah hakikatnya..terutama bagi mereka dalam pantang..pengambilan serat yang kurang, air yang kurang..menjadi faktor utama terjadinya sembelit..bagi yang hamil pula pengambilan pil zat besi adalah puncanya..

Sembelit terjadi apabila seseorang itu tidak membuang air besar kurang dari 3 kali seminggu dan ia berlarutan sehingga beberapa bulan..kebiasaannya, najis tersebut keras dan individu yang mengalaminya terpaksa meneran terlalu kuat...

Sembelit bukan penyakit tetapi ia boleh mungkin petanda kanser usus..Jangan ambil mudah ye..

"Sembelit yang merbahaya terjadi disebabkan oleh kanser usus dan saluran najis yang tersumbat." kata Pakar Gasteroenterologi, Pusat Perubatan Kampung Baru (KBMC), Dr. Ishak Mas’ud.

Bagi yang hamil anda tidak digalakkan mengambil sebarang ubat untuk memudahkan pembuangan air besar
kerana ia boleh menyebabkan sakit kontraksi..bahaya untuk kandungan anda...
Bagi yang berpantang mungkin sesetengah masih lagi berpegang teguh dengan amalan berpantang yang tidak membenarkan pengambilan buah buahan dan juga sayur sayuran dalam menu 44 hari..


Penyelesaiannya, 
Selain dari perbanyakkan minum air kosong..anda boleh mengamalkan OSTEMATRIX..
Ostematrix mengandungi kalsium magnesium..magnesium ini dapat membantu anda membuang air besar dengan mudah  kerana ia adalah nutrien yang bersifat laksatif..Antara makanan yang bersifat laksatif ialah epal, aprikot kering, jambu batu, pisang, buah oren, betik, kurma dan lain lain...Bonus bagi anda yang tak suka minum susu..kerana ostematrix kaya dengan kalsium..baik untuk tulang dan gigi yang kuat...hehehe..pengambilan ostematrix menyamai dengan meminum susu..mudah bukan... Amalkan sahaja ostematrix...



 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Credit to kosmo online..anda boleh baca artikel sepenuhnya di kosmo online


 
 
Dapatkan Sekarang
sascima78@yahoo.com
 

No comments:

Post a Comment