Sunday 19 May 2013

Badan Cergas Rahim Sihat Ketika Berpantang

Selepas melahirkan anak badan kita mudah letih dan tak terurus..apatah lagi perlu memberikan komitmen sepenuhnya untuk menguruskan baby..ada masa baby berjaga malam..memang penat!.. Tapi dalam waktu pantang ni lah kene jaga badan betul betul..kene pulihkan dalaman dan juga luaran..betul tak? 
Ketika berpantang seharusnya anda mengamalkan pemakanan yang sihat yang mengandungi banyak protein dan juga vitamin. Ini dapat membantu memulihkan luka pada rahim dan juga pada saluran kemaluan bagi yang bersalin secara normal..

Makanan Untuk Rahim & Badan Agar Sentiasa Sihat

  1. Makanan atau minuman yang mengandungi TRITOFAN
  • Tritofan ialah salah satu jenis asid amino essential yang dapat meransang pengeluaran serotenin, yang bersifat menenangkan saraf. Kekurangan serotenin membuatkan kita cepat panik, kata penulis "The Mood Cure", Julia Ross. Antara makanan & minuman yang mengandunginya ialah  nasi, susu, & keju..Dan ada lagi satu iaitu ESP..ESP kan mengandungi 9 jenis asid amino penting..antaranya tritofan lah...setiap hidangan ESP anda akan dapat 180mg tritofan.
   2. Pengambilan kalsium
  • Selain meminum susu 2 kali sehari (pagi & sebelum tidur)  anda juga boleh dapatkan kalsium magnesium dari sumber sayuran berdaun hijau seperti sawi, bayam, brokoli, epal, tauhu dan juga tempe..Tapi boleh ke makan sayuran ni dalam pantang? masyarakat sekarang masih lagi berpegang teguh dengan amalan pantang cara nenek moyang kita dahulu..untunglah bagi yang boleh makan macam macam jenis sayur ni kan..hahahaah..dalam dunia ni kan banyak alternatif..amek saja ostematrix..kalsium dan magnesium lengkap..amek sebelum tidur je..zaman moden..semua dah mudah kan..heheheeh
  3. Pengambilan Vitamin C
  • Vitamin C ini mempercepatkan keberkesanan penyerapan kalsium dan magnesium..Kebiasaanya dari buah buahan seperti oren..Vitamin C Chewable memberikan anda khasiat seperti anda makan sebiji 1/2 oren..Selain itu, vitamin C juga membantu mempercepatkan luka bersalin dalaman dan juga luaran..
  4. Pengambilan Vitamin B Complex
  • B complex berperanan dalam pemulihan tenaga, meningkatkan sistem kekebalan tubuh, memperbaiki sistem reproduksi serta mengaktifkan hormon kelamin. Anda akan dapat vitamin B ini dari roti, kentang, sayuran berdaun hijau, susu, telur, hati, dan ikan...tak berpantang..boleh la amek kan..yang dalam pantang ni..macam mana??? B complex shaklee kan ada..cukup lengkap..dan sangat mudah..ngap je masuk mulut..hehehehehe..opss jangan lupa minum air..kang tercekik pulak...hahahaha

Lagi satu untuk mempercepatkan proses pemulihan rahim, mengecutkan rahim dengan lebih cepat daripada biasa ialah dengan menyusukan sepenuhnya simanja anda dengan susu ibu..

Tahukah Anda? 
"Hormon oksitosin terhasil ketika anda menyusukan baby anda, ia menggalakkan rahim mengecut dikeluarkan daripada kilang pituitari ."
 
Pilihan Terbaik!!!


 
  



Dapatkan Sekarang!!
sascima78@yahoo.com







Credit to Pa & Ma








No comments:

Post a Comment