Tuesday 23 April 2013

Jom ubah

Hujan dari petang tadi..sekejap sekejap berhenti..alhamdulillah..sejuk bumi mu Allah..hurm...bukan ni sebenarnya yang bermain di fikiran..dah dua tiga hari terfikir..dan rasa nak share supaya anda juga memikirkan nya..hehe..tak susah pun..bukan soal jawab untuk exam..just a simple question..
ini khas untuk kaum wanita yang sudah berkahwin..ha..mesti pelik..soalan apa ni..hahaha..relax..jangan gelabah na..
pernah tak puan - puan, kakak - kakak, atau ibu - ibu sekalian terfikir..atau mungkin saya sorang je kot yang fikir macam ni..kenapa bila masa disahkan hamil kita sangat TERUJA untuk buat persiapaan. Bukan persiapan pakaian, katil, nama atau yang seumpanya..tapi mempersiapkan diri ni untuk makan segala jenis vitamin yang diberi oleh klinik kesihatan, minum air gula, cek tekanan darah, ujian air kencing, dan macam macam lagi lah..sape yang dah pernah hamil mesti dah hafal segala macam ni kan..dan bersemangat nak minum susu untuk ibu hamil..yang biasa iklan kat dalam tv tu kan..
ALASAN yang biasa keluar dari mulut ada lah.."Demi anak dalam perut ni..mama sanggup buat apa sahaja, asalkan anak mama sihat". betul tak?
 bukan saya sorang je macam tu..saya pasti anda pun macam tu....TAPI, pernah tak anda lakukan rutin semasa hamil, setelah bersalin? makan lagi tak vitamin b complex. vitamin c. folik asid. susu. vitamin yang mengandungi zat besi. saya tak makan. YE. saya memang tak makan dah semua vitamin tu...cuma saya masih minum susu tapi bukan la susu ibu hamil, saya minum anlene perasa coklat. 
Sebab apa saya tak makan, sebab saya masih lagi ditampuk yang lama. masih tak tau yang badan kita perlukan makanan tambahan atau pun vitamin ni..sampai la saya bertemu shaklee..saya belajar setiap jenis vitamin..saya belajar kenapa badan kita perlukan vitamin. saya belajar semua tu hanya untuk pastikan badan saya sihat, sebab saya masih menyusukan Haikal..jadi saya perlu berikan segala nutrisi penting untuk Haikal membesar. bukan ibu menyusu je perlukan semua ni..tapi kita semua..sebab apa..badan kita nak pakai lama..setiap hari badan kita berkerja..kita ambil contoh mudah, kereta. kereta yang digunakan tanpa servis, pasti banyak masalah bukan. banyak maintenance yang perlu kita fikir kan bila guna kereta. minyak hitam, tayar, enjin, semua la..kita harus jaga..kalau tak, keta akan rosak di tengah jalan..bila dah rosak lagi banyak keluar wang kan..begitu juga dengan kita..bila badan tak dijaga dengan betul..banyak penyakit akan singgah..time tu berhabis duit keluar masuk hospital..rugi..banyak yang kita rugi..masa..kesihatan..macam macam lagi lah..
jadi mulai hari ini, mari kita ubah ke arah kebaikan..kalau boleh amalkan pengambilan vitamin..yang basic pun tak pe..pilih la dari jenama yang anda suka. yang anda percaya. keputusan di tangan anda..kesihatan hak anda..dan jangan lupa untuk cek tekanan darah, diabetis ke..buat sebulan sekali..monitor kesihatan anda..ingat 'cegah sebelum parah'..


~ salam sihat ~

No comments:

Post a Comment