Tuesday 8 October 2013

GMO vs NON GMO

Selamat petang semua.. sedikit perkongsian untuk semua tentang produk GMO vs Non GMO.. Sebenarnya, selalu juga salwa cakap pasal benda alah ni kan.. tapi bukan kat blog.. kat page ngan personal fb jer.. so dah tiba masanya untuk salwa terangkan lagi pentingnya titik berat produk yang berlabel Non GMO.. Bukan nak promote ESP, tetapi memang ESP adalah salah satu produk Non GMO.. boleh cek kat label makanan/ produk.. biasanya akan tulis Non GMO..


 GMO vs Non GMO




  • GMO adalah Genetically Modified Organism, maksudnya Organisma yang telah diubah suai genetik.  Pengubahsuaian yang mengabungkan gen, virus tertentu dengan DNA haiwan, tumbuh tumbuhan atau pun mikroorganisma seperti baketria. Biasa di Malaysia, popular dengan ayam yang disuntik untuk percepatkan tumbesaran ayam.. tu salah satu contoh GMO.. Biasanya, ini akan menguntungkan petani atau penternak.. sebab tak perlu mengambil masa yang lama dan ia juga membantu pengeluaran lebih banyak.. 
  • Non GMO adalah sebaliknya, produk yang tidak diubah suai langsung genetiknya. pertumbuhan berlaku dengan cara yang sihat.. dan dijaga sepenuhnya.. Tumbuh tumbuhan atau haiwan melalui fasa tumbesaran dengan cara selamat.. takde kene paksa suh cepat besar..hihihih.. walaupun mengambil masa yang lama untuk matang.. tetapi ia lebih selamat.. selalu yang segera kan tak bagus untuk kesihatan kita.. betul tak?
ESP non GMO
Sebelum kenal shaklee, salwa tak tau pun pasal kepentingan GMO dan Non GMO.. tapi bila dah tau..risau dan takut.. banyak kesan sampingan.. sebab tu lah sekarang ni, macam macam penyakit kita dengar.. kalau nak tau, rakyat negara United States, Kanada, Europe, Japan, dan negara lain lebih memilih untuk produk Non GMO.. 

Berdasarkan pada kajian yang telah dibuat, banyak kesan sampingan pengambilan produk GMO.. Antaranya, menyebabkan alergik, boleh menyebabkan kanser, sistem imun rendah, mudah terdedah pada jangkitan.. boleh baca kat sini untuk info mengenai GMO..

Untuk info Non GMO dan kesan pengambilan produk GMO, anda boleh baca kat sini.. 




Dah baca kan...Apa tindakan anda selanjutnya? 
  • Elakkan makanan siap proses yang mengandungi jagung, soya, sugar beets, dan minyak canola
  • Pilih produk yang berlabel NON GMO seperti ESP
  • Pilih produk organik
  • Tanam sendiri
Yang mana satu jawapan anda, anda yang tentukan.. kesihatan anda ditangan sendiri..

No comments:

Post a Comment