uuuwaaaaa....sedihnya bila tengok anak anak kita meneran ketika membuang...ada masa sampai mereka nangis...memang sakit bila terkena sembelit ni..sedangkan kita yang dewasa pun kalau boleh tak nak kena sembelit..seksa woooo....
sembelit terjadi bila kurang mengambil buah buahan dan juga sayuran serta air kosong...ada kanak kanak tidak boleh menerima makanan berunsur coklat, yang akan membuatkan mereka kena sembelit..
Contoh terdekat ialah anak salwa, haikal..dulu memang dia langsung tak leh makan coklat, minum milo dan yang sewaktu denganya...mesti sembelit...walaupun dah bagi makan pisang..masih tak lancar juga pembuangan dia..ada masa sampai nangis..salwa tak tau nak buat macam mana dah..
sampai satu masa memang larang langsung dia makan yang berunsurkan coklat ni..tapi sebagai mama..hati ni mudah sangat rapuh..hehehe..kadang terbagi juga...
sampai la salwa kenal dengan meal shakes.nak tau lebih tentang meal shakes baca kat sini yer.actually, meal shakes ni salwa beli sebab nak bagi haikal berselera makan..yang tu salwa dah cerita sebelum ni...kat sini...haikal dah amek meal shakes ni hampir 2 bulan..salwa perasan lepas amek meal shakes..haikal dah TAK SEMBELIT LANGSUNG..dia membuang dengan senangnya...alhamdulillah..rasa syukur sangat sangat..bila dah takde sembelit..makan pun berselera je...walaupun badan haikal tak naik 1kg setiap bulan..but mama proud of you dear...sebab boleh habiskan nasi semangkuk..
Friday, 24 May 2013
Thursday, 23 May 2013
Hadiah Untuk Suami
Tak tau nak bagi apa hadiah untuk suami...tak kan hadiah sama je setiap tahun..nak la yang lain siket..bagi si dia surprise siket...baru la suami semakin sayang...ye takk..hehehe
Hadiah lelaki ni agak terhad kan..so disini salwa suggest hadiah terrrrbaiiikkkk punya...confirm bertambah tambah sayang nanti...kihkihkih
tak sabar la tuh..
ha ni la dia...(drum berbunyi)...
Hadiah terhebat masa kini...
Kesihatan suami keutaman isteri...
Dapatkan dari
Raishah Vita Shoppe
email:sascima78@yahoo.com
Hadiah lelaki ni agak terhad kan..so disini salwa suggest hadiah terrrrbaiiikkkk punya...confirm bertambah tambah sayang nanti...kihkihkih
tak sabar la tuh..
ha ni la dia...(drum berbunyi)...
![]() |
| sumber: iSihat |

Hadiah terhebat masa kini...
Kesihatan suami keutaman isteri...
Dapatkan dari
Raishah Vita Shoppe
email:sascima78@yahoo.com
Wednesday, 22 May 2013
Ukuran lilit Pinggang semakin kecil..
Jom layan...
Hasil mereka...
kolesterol pun dah kurang..inci pun semakin kurang...
syukur..Allah pertemukan mereka dengan produk TERBAAIKKKK ini....
Berminat?..Terus Order
Raishah Vita Shoppe
sascima78@yahoo.com
Rahsia Kurus Dengan 3 Langkah Mudah
Penduduk Malaysia semakin terancam dengan masalah obesiti...Malaysia menduduki tangga ke 6 bagi negara negara Asia di kalangan orang dewasa obes...ini berdasarkan survey oleh World Health Organization (WHO)...huisssshhhh...fuh semangat...top ten tu....
Berat naik semua ada tipskan...sebab tu kebanyakkan ramai yang mudah naik berat badan..nak turunkan berat macam mana...terutama ibu ibu lepas bersalin ni...any tips??
Ada...nak cuba dengan tak je..ramai yang dah berjaya..tak sampai sebulan dah nampak perubahan...
yang pastinya ia selamat, semulajadi dan sangat berkesan...sesuai untuk ibu menyusu jugak..
Dengan 3 langkah mudah..anda mampu langsing...
Ingat ye, nak turunkan berat badan perlu lalui proses detoks..untuk cuci segala lemak lemak dalam badan tu..nak buang toksin segala...bila dah detoks, baru la senang proses membuang dan membakar segala lemak yang ada....dan seterusnya bina otot untuk nampak kurus yang cantik..bukan kurus tapi ada kulit menggelebeh..hehehehe
Pengambilan set ini akan melengkapkan sesi penurunan berat badan anda...
Dapatkan tips ekslusif dengan menjadi customers Raishah Vita Shoppe
Sebarang pertanyaan:
Raishah Vita Shoppe
sascima78@yahoo.com
Berat naik semua ada tipskan...sebab tu kebanyakkan ramai yang mudah naik berat badan..nak turunkan berat macam mana...terutama ibu ibu lepas bersalin ni...any tips??
Ada...nak cuba dengan tak je..ramai yang dah berjaya..tak sampai sebulan dah nampak perubahan...
yang pastinya ia selamat, semulajadi dan sangat berkesan...sesuai untuk ibu menyusu jugak..
Dengan 3 langkah mudah..anda mampu langsing...
Ingat ye, nak turunkan berat badan perlu lalui proses detoks..untuk cuci segala lemak lemak dalam badan tu..nak buang toksin segala...bila dah detoks, baru la senang proses membuang dan membakar segala lemak yang ada....dan seterusnya bina otot untuk nampak kurus yang cantik..bukan kurus tapi ada kulit menggelebeh..hehehehe
Pengambilan set ini akan melengkapkan sesi penurunan berat badan anda...
Dapatkan tips ekslusif dengan menjadi customers Raishah Vita Shoppe
Sebarang pertanyaan:
Raishah Vita Shoppe
sascima78@yahoo.com
Monday, 20 May 2013
Indeks Glisemik & Diet Anda..
Indeks glisemik atau glycemic index (G.I) ialah ukuran kadar gula dalam darah selepas mengambil sesuatu jenis makanan..Makanan yang tinggi indeks glisemik adalah makanan yang cepat dicerna dan diserap oleh badan kita sehingga meningkatkan kadar gula dalam darah..dan membuatkan kita mudah rasa lapar..Pesakit diabetis harus elak makanan yang tinggi indeks glisemik..Makanan yang tinggi indeks glisemik tidak digalakkan diambil dengan kuantiti yang banyak kerana akan mengundang obesiti, kolesterol tinggi dan diabetis...
Makanan yang mengandungi nilai G.I yang rendah mengalami proses penyerapan dan pencernaan lebih lambat, kadar glukosa dan insulin akan dilepaskan secara perlahan lahan..Ia juga akan membuatkan kita rasa kenyang yang lama, secara automatik boleh mengurangkan berat badan..dan menjaga kesihatan...
Kat bawah ni, senarai makanan dan nilai indeks glisemik...
Untuk pengetahuan semua ESP juga termasuk dalam indeks glisemik rendah iaitu 39 aje...
Foods
|
G.I
|
Serving Size
|
Peanuts
|
14
|
113g
|
Bean
Sprouts
|
25
|
1 cup (104g)
|
Grapefruit
|
25
|
½ large (166g)
|
Low fat yogurt
|
33
|
1 cup (245g)
|
Apple
|
38
|
1 medium 138g
|
Spaghetti
|
42
|
1 cup (140g)
|
Carrots
|
47
|
1 large (72g)
|
Oranges
|
48
|
1 medium (131g)
|
Bananas
|
52
|
1 large (136g)
|
Snicker Bar
|
55
|
113g
|
Brown rice
|
55
|
1 cup (195g)
|
Honey
|
55
|
1tbsp (21g)
|
Oatmeal
|
58
|
1 cup (234g)
|
Grape
|
59
|
120g
|
Ice cream
|
61
|
1 cup (72g)
|
Macaroni & cheese
|
64
|
1 serving (166g)
|
Raisins
|
64
|
1 small box (43g)
|
White rice
|
64
|
1 cup (186g)
|
Sugar (sucrose)
|
68
|
1tbsp (12g)
|
White bread
|
70
|
1 slice (30g)
|
Watermelon
|
72
|
1 cup (154g)
|
Popcorn
|
72
|
2 cups (16g)
|
Baked potato
|
85
|
1 medium (173g)
|
Indeks Glisemik Rendah
55 dan ke bawah
Indeks Glisemik Sederhana
56 hingga 69
Indeks Glisemik Tinggi
70 ke atas
*G.I --> Glycemic index
Subscribe to:
Posts (Atom)






